Tuesday 31 July 2012

Ikan Siakap En. Wan...

 

Hari Ahad punya menu berbuka kitaorg adalah ikan siakap. Tapi saya tak tau lah nak bagi nama apa menu ni sebab saya main campak-campak sesedap lidah saya aje. Kalau En. Wan beli ikan siakap, ni le menu request dari dia. Jadi aci tak saya letak je nama Ikan Siakap En. Wan hahaha..sengal...

Sebabnya dia suka benor lauk nih. Saya kureng sket...anak-anak pun suka..kalau lengkap 6 org dalam umah tu..memang menu ni le makanan kitaorg.

Resepinya...

Ikan siakap 
Bawang besar hiris (tapi saya suka guna mesin chopper tu je)
Bawang kecil (sama mcm bawang besar)
Halia hiris
Serai yang dititik
Tomato
Cili kering
Sos tomato 
Sos tiram
Garam
Gula
Daun limau 

Caranya...

  • Goreng dulu ikan siakap..saya suka sampai garing sbb bila mkn mcm rangup aje
  • Ketepikan ikan dulu
  • Tumis segala bawang tadi bersama halia
  • Bila dah naik bau, masuk pula cili kering ikut lah kepedasan anda tapi jgn la banyak nanti jadi masak merah lak
  • Bila dah pecah minyak, masuk pula serai, sos tomato, sos tiram, sedikit air, tomato yg dibelah 4, daun limau, garam dan gula.
  • Pastu bila dah masak bolehlah siram atas ikan siakap tadi.
Bila dah namanya resepi campak-campak..saya pun tak ada lah sukatan yg tepat utk korg..ikut sukati korg lah hehehe.

*peace*




No comments:

Post a Comment

komen anda dialu-alukan...tp jagalah sama hati yang membacanya ;)