Thursday 29 December 2011

Tart Telur

Hari tu kan saya ada citer yang saya teringin sgt nak buat tart telur kan..kan? So, mlm tadi dgn gigih dan komitednya saya pun mengetart lah..sebenarnya saya segan jugak nak buat sbb mil (mak mertua) saya ada dtg rumah mlm tadi. Ayo..sangat seganlah kalau tak jadi tart tu. Beriya-iya dok dapur lama-lama mengetart..tetiba tak jadik. Last-last saya buat jugak..sbb pikir kalau tunggu siang nih..mmg hero saya suka sangatlah tgk ummi dia pegang penimbang tu..kang tak pasal-pasal buat sekerat jalan.


Tart telur saya...saya ketepikan rasa segan terhadap mil dan dengan bangganya menghidangkannya tart telur ni untuk breakfast pagi ni. Tapi ada sedikit pelik bila dia terpaksa makan guna sudu sbb tart tu tak boleh ditanggalkan dari acuannya! hahaha..'pitam'!

Filling tart (kastard) nampak berketul-berketul adalah bukan disebabkan teknik fotografi ye...tapi disebabkan saya tak ikut step yg betul iaitu jgn mencium anak ketika dia masuk dapur dan meninggalkan periuk kastard yg mmg perlu dikacau selalu tanpa henti.

Resepi asal saya amik kat sini..sila klik untuk lihat hasil sebenar dari yg pakar..hahaha..

Bahan untuk crust (kulit tart) :
250 gm tepung superfine / rose
120 gm mentega (tapi saya guna buttercup)
40 gm gula kastor
1 biji kuning telur
esen vanilla (ni saya yg tambah)

Bahan untuk kastard :
250 ml susu cair / sejat
2 biji telur
60 gm gula kastor
1 sudu teh tepung kastard
1/4 sudu teh garam
sedikit pewarna kuning (tapi saya tak letak pun)

Cara membuat crust :
  • Pukul mentega / butter & gula kastor hingga sebati dengan menggunakan senduk kayu.
  • Masukkan telur, gaul rata.
  • Masukkan pula tepung rose sedikit demi sedikit dan uli hingga menjadi doh yang lembut.
  • Rehatkan dulu doh selama lebih kurang 20minit.
  • Tekan sedikit doh kedalam acuan tart, trim bahagian atasnya supaya kemas dan cucuk dasar dengan garpu.
  • Bakar separuh masak dalam oven yang dipanaskan dulu selama 8-10 minit dengan suhu 160C.

Cara membuat kastard :
  • Satukan semua bahan, whisk kan hingga rata dan tapis.
  • Masuk dalam periuk dan masak hingga berbuih ditepi periuk, sentiasa kacau supaya tidak berketul.
  • Masuk dalam jug kecil bermuncung dan tuang dalam kulit tart tadi.
  • Hati-hati supaya kastard tidak termasuk dalam celah-celah kulit & acuan.
  • Bakar semula 20 -25 minit dengan suhu 150C.




No comments:

Post a Comment

komen anda dialu-alukan...tp jagalah sama hati yang membacanya ;)