Monday 2 January 2012

Tomyam Putih

Salam uolls!
2012 dah kan..semalam seharian saya di hospial Taiping menziarah bapa mertua sakit. Saya doakan kesihatan beliau kembali sembuh lah. Rasa sedih jugalah bila tengok beliau yang dulunya gemuk juga..tup-tup dah kurus sangat..kurus sangatlah dek kerana sakit.

Tengah hari ni saya masak tomyam. Resepi dari seorang kawan kat sekolah...saya dah 3 kali dah masak tomyam guna resepi dia ni. Guna air basuhan beras..ha...jgn tak tau..ingat air basuhan beras boleh taruk kat muka atau siram pokok je ke? buat tomyam pun boleh bah..haha dah lama tak ckp Sabah. Cenggini, kalo rasa-rasa mual nak letak air basuhan beras yang pertama tu..jgn le..cam saya ni saya amik air basuhan beras yang dah keberapa kali dah..3 dan seterusnya kira ok lah. Saya tanya gak kawan saya tu apasal guna air tu..dia kata resepi ni dia dapat dari member Thai dia..diaorg kata lebih sedap. Tapi kalo time tu ko tgh masuk Master Chef, ko masak tomyam..jgn lak mengagau carik beras nak basuh dulu pulak..tak dapek la den nak nolong.

Meh layan gambar dulu..tomyam hari ni ada sedikit merah sbb saya letak pes tomyam yang saya beli kat Hatyai dulu. Tapi resepi asal dari Shahrir (kawan saya tu..) tak perlu letak sebarang pes pun.


Resepinya..

Air basuhan beras (tamyam ni tak pakai air biasa)
3 batang serai diketuk
1-2 biji bawang Holland dihiris
2 ulas bawang putih diketuk
1 1/2 inci lengkuas diketuk
Sedikit halia diketuk juga
3 helai daun limau purut
1 biji buah tomato dibelah 4
Air perahan limau nipis
Cili padi (mengikut kepedasan masing-masing) diketuk juga
Garam
Gula
Ayam atau seafood pilihan hati

Method:
  • Masuk semua bahan dalam periuk. Rebus tanpa minyak ye.
  • Air perahan limau nipis dan cili padi tu perlu diseimbangkan rasa masam dan pedasnya, baru lah sedap.
Itu je..senang tak? cubalah..

No comments:

Post a Comment

komen anda dialu-alukan...tp jagalah sama hati yang membacanya ;)