Sunday 12 February 2012

Biskut Sante Fingers Yang Sedap

Salam...
Minggu ni saya membusy keje. Sabtu lepas pun saya keje...ada panel luar datang nak menilai saya dalam akaun..terampil ke, tak terampil ke..macam-macam hal lah. Kalau pikir pasal keje tu...memang tak abis lah. Memang tido pun lewat huhuhu..nak siapkan portfolio bagai..pukul 12 lebih baru saya masuk tido..tu pun pukul 4.30 am gitu saya dah terjaga dah risau hal keje. Tak nyempat2 nak pi keje gitu. Memang tension week betul lah minggu ni. Rumah memang tak berkisah langsung. Tetiba dengan keadaan rumah saya yang lantai dah seminggu saya tak mop..selerak sana sini, ada lak tetamu (kawan En. Wan) datang nak menghantar mesin jahit lama pemberian mak mertua saya yang dah siap dibaiki. Nanti bila-bila saya story pasal mesin jahit nih. Aiyoo sgt malu lah rumah macam kapal pecah tetiba org datang kan..time rumah elok berkemas..lantai shining sampai nampak muka sendiri (melampau lah kan), tak ada lak org nak datang. Nape..nape???? 

Actually esok (Isnin) pun saya ada interview dgn panel2 tu gak. Tapi sengaja malas nak over study walaupun hati risau giler. Biarlah...buat apa yg saya mampu je lah. Tapi yg penting lantai rumah saya dah bersih hahaha..sesapa nak datang meh la..(^_^)

Malam semalam saya buat cookies...biskut raya gitu..actually saya dah buat satu adunan dah masa cuti Maulidur Rasul hari tu. Dapat 2 balang (balang kuih raya yg biasa tu)..tapi sedap gamaknya udah settle dah cookies tu. So kebetulan anak-anak yang besar 2 org tu (Aisyah & Alif) ada kat umah kami weekend nih, saya pun suka sgtlah buat lagi cookies kegemaran nih. Memang sedap dik non oii..boleh lah cuba. Saya dapat resepi ni dari satu forum terkenal cewah..WMC lah. Masa pregnantkan Adam dulu saya suka sgt buat cookies nih. No wonder lah Adam pun mmg suka cookies nih. (Adam-tak-kisah-apa-pun-dia-tetap-ngap!!!)


Saya panggil biskut nih rupa tiada tapi rasa ada..sebab memang macam tu le bentuknya. Tapi rasa dia sedap weh. Actually dia boleh kita coatkan dengan coklat, tapi saya tak buat sbb tanpa coating pun dah memang sedap. Malam tadi tengah bakar pun si Alif dah menunggu nak makan. Berulang-ulang ke dapur mengangkut sambil main game. Sudahnya dari biasa dapat 2 balang satu adunan, mlm tadi dapat sebalang je. Se lagi dah masuk perut anak-anak. Tak sempat nak masuk balang.


Aisyah ni rajin menolong kalau bab-bab buat kuih-kek-biskut nih.



gambar tak clear coz saya malas nak amik kamera besar gedabak En. Wan untuk tgkap gambar. Time nih tengah bakar dlm oven.

Resepinyer...

Bahan:
125g (4 oz) butter - cube & softened
60g (2 oz) gula kastor
1 sudu besar condensed milk (susu sejat)
1 sudu kecil esen vanilla
1 sudu kecil baking powder *diayak
185g (6 oz) tepung *diayak
60g (2 oz) coklat masakan - dark choc, finely chopped

Cara-caranya:
  • Butter, gula, esen vanilla dan susu dipukul hingga jadi creamy. Guna senduk kayu @ wisk je.
  • Campurkan tepung dan baking powder yang dah diayak. Gaul hingga sebati.
  • Masukkan pula choc masakan tadi. Just gaul sekadar sebati je. Ala-ala gitu.
  • Paipkan atas tray dalam 7cm panjang dan muncung paip dalam 11/2 cm je agak-agak. Dia akan mengembang ye bila masak.
  • Bakar pada suhu lebih kurang 170C selama 15-20 minit dengan menggunakan api atas bawah bersama fan.
  • Dah siap...kalau rajin atau kalau sempat sebelum anak2 anda dah settlekan cookies nih..boleh lah coatkan dengan coklat masakan (150g/5 oz) yang dicampur dengan sedikit vegetable shortening (30g/10 oz) bahan ini dimasak secara double boil. Salutkan aje kat cookies tadi. Kendian, sejukkan sebelum dimasuk dalam balang kuih raya anda.

Ini biskut saya dalam balang..tadi tengok dah tinggal dalam 3 ketul je..udah hampir licin dimakan. 
Tak per, saya suka tgk diaorg makan.



6 comments:

  1. Hey Pn.Ila.. salam kenal dari melly, makasih yah dah kunjungi blog melly.. the cookies pasti sedap yah, anak 2 di rumah pun cookies monster semua.. hehe

    ReplyDelete
  2. tekstur dio lembik sgt ker sbb masuk piping tu??leh aa try nati tp kan cooking chocolate ker cjoc cip tu..sbb nampka itam2 cam choc cip..

    ReplyDelete
  3. tq Melly coz sudi baca blog saya nih n sudi jadi followers..try lah cookies ni mmg sedap..dulu tahun 2009-2010 glamer kat internet cookies nih.

    ReplyDelete
  4. Kiah (kelate_girl)..
    adunan dia tak lembik sgt..tapi tak la keras..lembut kot hahaha. Memang senang lg guna piping bag. Tapi aku pernah try juga buat bulat cam biskut famos amos tu..jadi juga. Guna choc masakan yang jenis bar tu. Potong kerat kecik2 je. Tapi pernah juga aku sagat, tapi best lagi potong kecik2 bila makan terasa coklatnya mencair dlm mulut gitu. Boleh kot pakai choc cip.Try le.

    ReplyDelete
  5. salam k ila...

    nak menjawab pertanyaan akak tntg brand wafer maker tu...saya punya brand TAKADA...saya beli kat tesco jer ....

    ReplyDelete
  6. Salam kak Lizahanum.

    Saya baru siap buat biskut ni...
    Xleh nk piping la plak..
    saya gelek2 ngan tapak tgn je, asalkan pnjg2, dh nama pun finger, heee.

    TQ share resepi ni, mudah sgt, sbb xguna telur n mixer..

    ReplyDelete

komen anda dialu-alukan...tp jagalah sama hati yang membacanya ;)