Monday 23 January 2012

Ikan Mabong Masak Asam

Salam...
Pagi tadi bangun tido je terus pi pasar..hajat hati nak cari batang leek..nak try satu resepi ni..(kalau jadi saya story ye). Tapi, sayang seribu kali sayang hahaha..batang leek nya enggak ada. Sayuran ni biasanya bangsa cina yg suka letak dlm masakan diaorg, sah-sah sampai je pasar..penjual cina semua tutup kedai. Jumpa kailan..cari lak ikan masin..hmm..menu kita hari ni la. 

Balik umah saya terpandang daun kesum saya tanam dah nyawa-nyawa ikan..mmg tak ada can nak idup nih. Hari tu pun mak saya tolong semai dulu kat umah dia pun idup kejap je bila sampai ke umah ni. Saya pun cabut semua sekali ngan akar-akarnya..kebetulan lak tadi ada beli daun bawang ngan daun sup..try untuk kali kedua tanam kat tepi dapur tu. Hari tu idup subur...tapi selalu sgt dipetik buat masak..merajuk lak tak nak tumbuh dah. 

Dok kemas-kemas pokok2 kat laman umah tu (perkara yang jarang sgt saya buat lah hahaha..) selalu yg rajin siram pokok bunga daun depan umah saya tu En. Wan je lah. Saya ni time2 macam ni lah baru terpandang dan nak letak baja, cantas itu ini. Tapi pokok-pokok sayur kat tepi dapur saya tu mmg saya sayang..dapat perhatian lebih la konon haha. Tapi mati jugak at last. Dasar tangan keras!.

Sedar-sedar tgk jam saya masuk dapur pukul 11. Tu yg malas nih kalau dah start buat keje mcm tu. Over kau..

Buka peti ais capai ikan mabong..dok pikir lah apa nak masak nih..akhirnya...


IKAN MABONG MASAK ASAM

Bahan :
3 ekor ikan mabong
1 labu bawang besar dihiris
2 ulas bawang putih dihiris
1 cm halia dihiris
4 biji cili padi dibelah panjang (ikut kepedasan anda)
sedikit kunyit
air asam jawa
garam

Method :
  • Lumur ikan dengan kunyit dan garam. Goreng seperti biasa dan asingkan dulu
  • Tumis bawang besar, bawang putih dan halia.
  • Masukkan cili padi dan air asam jawa. Kalau terlebih masam, masukkan air supaya rasa masam tu sesuai.
  • Masukkan sedikit saja serbuk kunyit. Letakkan garam.
  • Masukkan ikan kedalamnya.
  • Hidangkan.
Saya masak juga kailan ikan masin..resepi tak yah le ye..biasa dah org masak..tgk gambo aje.


Bye!

No comments:

Post a Comment

komen anda dialu-alukan...tp jagalah sama hati yang membacanya ;)