Friday 9 March 2012

Jom Intai Dapur Orang Lain...

Ye...hari nih kita bercerita pasal dapur idaman ye. Bercakap soal rekabentuk dapur nih rasanya semua wanita ada impian gaya dapur masing-masing. Ada yang suka gaya klasik, ada pulak yang suka gaya moden, gaya ala-ala kampung melayu lah..pendek kata, dalam kepala masing-masing ada dah rekaan dapur yang terpendam atau dah berjaya dimiliki. Yang penting..dapur anda tu berasap atau tak aje..kalau dapur cantik, mahal sampai mencecah kos yang beratus ribu pun..tapi sekadar untuk hiasan aje..tak dapek mokcik nak tolong. 

Saya pun ada juga dapur idaman..ehem..ehem..nak jugak interframe. Oh, mesti lah..dapur tu umpama 'wilayah' saya. Bak kata Kak Mina kat header blog dia: http://daridapurmina.blogspot.com/ 

Dapur adalah jantung sesebuah rumah. Semangat dapur perlu dihidupkan dengan jiwa, kasih dan sayang. Tiga ramuan ini penting untuk menyedapkan masakan.

Saya sangat tertarik dengan dapur gaya country. Memang meleleh air mata lah kalau tgk dapur ala-ala macam nih. Dapur gaya inggeris, kedesaan inggeris...memang mudah buat saya teruja. Maybe saya tak dapat dok kat England, dapat feeling2 dapur macam kat England pun jadilah kan. Ok, jangan merepek.

Kata En. Wan dapur cenggini nampak sarat. Hmm...tak dinafikanlah memang kalau tak kena gaya akan nampak sarat dan semak. Nak dapur masak ke, nak wat stor nih? hmm..cenggitu lah lebih kurang. Saya suka gaya kedesaan inggeris yang tak sarat. Tapi elemen inggerisnya ada..wah..menanges baca ayat nih!

Gambar-gambar dapur yang saya letak nih semuanya bukan dapur umah saya hahaha..saya copypaste dari google images. Jadi disebabkan banyak..tiada link spesifik dapat diberi..mintamaaflahtuanlamanwebataublog. 


Yang ni ala-ala macam dapur saya design rekaan En. Wan kesayangan. Sila jangan terperanjat beruk wahai kawan-kawan kerana dapur saya yang saya hias tu tak menjadi secantik ini. Kerana maybe saya 'kerastangan'. Lebih kurang ginilah En. Wan reka buat sliding door kat tepi dapur tu untuk dia menghirup susu Anlene kegemaran sambil memandang pasu bunga tanamannya.


Alamak..terasa nak tekan butang like 100 kali untuk nih.


Yang ni pun..kemas aje...walaupun ada banyak barang...saya rasa meja pulau tu memang elemen penting kot kalau stail country nih. Tapi dapur saya tak besar mana..



Lupa mana saya amik gambar nih..tapi pernah juga ternampak dalam majalah Anjung Seri kalau tak silap. Saya suka. Like..like..huhuhu. Barang deco dia punyalah banyak. Tapi tetap nampak kemas. Ni kalau anak-anak saya masuk dapur nih..abis dah pecah kot barang-barang tu. Jadi, pendamkan dulu sampai diaorg dah akil baligh! hahaha.



opps!!! (^_^)

Tapi apa pun..semuanya memerlukan kos..betul tak? atau maybe juga kalau pandai bermain dengan benda yang sedia ada...boleh juga jadi seperti yang diidam-idamkan. Yang penting, bersyukurlah dengan apa yang kita ada sekarang. Alhamdulillah. Berangan tetap berangan..tak perlu kos..hehehe..



bye...Selamat bercuti wahai student ku! 


3 comments:

  1. bila tgk dapur mina tu..akupon jd cam teruja..sgt2 rajin n byk resepi2 dia letak...tingin mencuba..terutama ayam grg ranggup tu..ala2 kfc..

    ReplyDelete
  2. Assalam Cikgu, kita mempunyai citarasa yg sama. Sekarang saya sedang berangan utk membina daour kedesaan inggeris bagi rumah baru saya nanti insyaAllah. Dapur tu tak besar tp saya harap impian saya jd kenyataan dgn kos yg tidak terlalu tinggi.. :)

    ReplyDelete
  3. saya memang suka dapur macam tu..rasa tenang je hehehe.
    Saya buat dapur saya bajet kecil, pakai apa yg ada je..tapi asalkan ala-ala macam yg saya nak.

    ReplyDelete

komen anda dialu-alukan...tp jagalah sama hati yang membacanya ;)