Thursday 30 August 2012

Daging Salai Masak Lemak Cili Api

 

Ni menu makan malam semalam...paling feberet bagi saya lah...
resepi campak-campak aje..
Oleh kerana resepi campak-campak aje..jadi macam biasa le saya tak ada sukatan yang standard. Saya main sedap lidah je hehehe..

Jadi, sila baca dan hafal resepi ni dgn satu nafas aje..*pang!!!*

Daging yg sudah dicuci rebus dulu ok..kasi empuk. Pastu bakar. Saya guna pan yang Cosway tu je. Tanpa minyak dan kunyit garam tau. Kemudian kisar bawang merah dalam 5 ulas, cili padi ikut kesukaan pedas anda nak macam mana dan kunyit hidup sebagai pewarna. Lepas kisar, satukan bahan kisar tu bersama daging dan sedikit air dalam satu periuk. Masukkan juga serai yang dititik dan lengkuas dalam 1 inci (dititik). Bagi semua bahan tadi sebati, macam segala rasa dia serap kat daging tu la. Bila menggelegak sekejap dan kemudian baru masukkan santan. Last sekali, masukkan tomato (guna belimbing buluh pun lagi sedap), garam dan perasa jika suka. Sentiasa kacau supaya santan tidak pecah. Angkat dan sedia dihidang.

Ok, semput tak hafal??? senang je kan?  cubalah..mesti bertambah-tambah nasi tu. Nak-nak pulak geng dengan ikan goreng kuah asam ke..fuh! Alamak, lapar......

 
-gambar google-

Saya guna pan yg ni le..tu pun yg saya punya dah ada terkikis sikit dasar dia. Jadi bila membakar selalu je cepat hangit. Lama dah pan ni berkhidmat kat saya (sedih je ala-ala nak mintak beli yg baru hehe).


1 comment:

komen anda dialu-alukan...tp jagalah sama hati yang membacanya ;)