Wednesday 23 November 2011

Cara Saya : Udang Goreng

Salam...
Selamat bercuti pada yg tgh bercuti mcm saya. Wah....bestnyer jadi suri rumah sepenuh masa...sekurang-kurangnya hilang lah sikit tension bekerja walaupun lebih kurang sebulan je bercuti.

Hari ni lunch En. Wan (my hubby) tak balik umah..ada banyak keje katanya. Saya pun lengah-lengahkan le memasak sbb saya sendiri jarang lunch. Selalu skip lunch kecuali cuti bersama famili atau lapar sgt atau mmg kena mkn. Td  ke pasar beli udang. Saya masak 2 lauk je hari ni (err...actually bukan HARI NI JE..boleh kata hari-hari hahaha). Udang ni saya hentam je resepinya. Asal siap. Tapi saya perasan la...SAYA PERASAN..rasanya sedap..




Resepinya...(eceh..!)

Bahan :
Udang basah sederhana besar
Kicap ikan
Tomato
Bawang besar
Bawang putih
Daun limau purut
Garam
Gula
Serbuk kunyit

Caranya:

Gaul dulu udang dengan kunyit dan garam kemudian perap kejap.
Panaskan minyak..goreng udang tadi tp jgn lama sgt..
Masukkan bawang besar dan bawang putih.
Masukkan kicap ikan dalam 1 sudu besar je.
Masukkan tomato yg dibelah empat.
Gula, garam, dan goreng sampai garing..
Bila dah nak hampir nak angkat, baru masuk daun limau purut.
siap dihidang.


kalau rasanya tak sedap bila uolls cuba..jgn marah saya..sbb tu resepi ni saya namakan UDANG GORENG ALA ILA..hehehe cara saya yg tak pakar nih..

No comments:

Post a Comment

komen anda dialu-alukan...tp jagalah sama hati yang membacanya ;)