Monday 28 November 2011

Ikan Cencaru Sumbat Sambal

'
Selamat malam semua...baru dapat nak pegang laptop..meng update dengan hujan renyai di luar sana..anak-anak pun dah tido. Lepas update entry  ni mmg nak zzz...
Actually ni menu saya kelmarin. Dulu saya tak suka ikan cencaru ni..kalau ikan ni lah..mmg saya tolak jauh pinggan lauk tu hahaha. Tp sejak beberapa minggu ni En. Wan suka sgt beli ikan ni..nak tak nak saya kena belajar jugalah apa-apa resepi yang berkaitan dgn cencaru ni. Terjumpa resepi ni dekat blog Jaja'Z ni. Tq..resepi yang sedap!

Resepinya...(maaf, saya ambil dari blog Jaja'Z je ni)

2 ekor ikan cencaru,disiang dan dibelah dibahagian belakangnya
15 biji cili kering (yg ni saya tukar kepada cabai merah..dalam anggaran 4 biji dan saya tumbuk)
3 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
sedikit belacan
2 sudu air pati asam jawa (saya tukar guna sos tomato ikut stail mak saya pula hehe)
sedikit gula dan garam
kunyit serbuk
Sedikit air
serbuk perisa
minyak untuk menggoreng

Cara menyediakan:
1. Gaulkan ikan yang telah disiang dan dibelah belakang dengan
sedikit garam dan serbuk kunyit
2. Kisar halus cili kering,bawang merah, bawang putih,belacan
dan sedikit air ..(saya tumbuk semua bahan-bahan ni..termasuk cabai. air asam jawa saya tak letak pun)
3. Tumis tanpa minyak semua bahan2 yang telah dikisar tadi dan
tambahkan pati air asam jawa, gula, garam dan serbuk perisa. (saya tumis juga sesudu cili kisar sampai pecah minyak)
4. Biarkan bahan2 kisar tadi tu masak sehingga betul2 kering
dengan menggunakan api yang kecil.
5. Bila sudah kering, sejukkan seketika sebelum disumbatkan 
ke belakang ikan cencaru kita tadi..
6. Akhir sekali goreng ikan sehingga betul2 garing

Tips dari Jaja'Z..jgn menggoreng dengan minyak yg banyak hingga menenggelamkan sambal tadi mmg betul..ni tips utk elak sambal tu hangit..


Last sbl saya nak masuk beradu ni...gambar semalam dkt kampung kait buah pulasan...



1 comment:

  1. thanks sebab mencuba yek..ada juga resipi cikai2 jaja ni di copy orang..heheh

    ReplyDelete

komen anda dialu-alukan...tp jagalah sama hati yang membacanya ;)