Wednesday 11 April 2012

Bingka Labu

Assalamualaikum...

Petang tadi masa tengah syok-syok masak bingka/bengkang labu ni sambil dikacau 2 org permata hati saya nih, tetiba mak saya sms cakap umah dia rasa bergegar tadi. Saya risau juga sebab umah mak ayah saya tu dekat tapak lombong. Tapi risau-risau pun tangan tu dok guna whisk lagi kacau adunan bingka tu. Tup-tup dapat sms dari adik lak mengatakan Acheh baru dilanda gempa bumi dan amaran tsunami diumumkan. Innalillah...kuasa Allah tak ada siapa yang dapat menghalangnya. Saya berdoa mudah-mudahan kita semua dilindungi-NYA. Pastu cepat-cepat bagitau teman2 rapat yang tinggal dekat dengan laut..supaya hati-hati je la.

Resepi bingka labu ni (actually saya biasa panggil bengkang) saya ambil dari Kak Ct Delima. Dah dua kali saya buat. Tapi kali ni agak kemalasan nak lenyek labu tu halus-halus hahaha sbb sorang tarik baju sebelah kanan, sorang tarik baju sebelah kiri..(anak-anak le). Time tu lah nak terkencing, nak susu lah..saja je.

 

Resepi diambil dari Kak Ct Delima 

 Bahan-bahan: (Untuk acuan bulat berlubang tengah berukuran 35cm)

5 biji telur Gred A
200 ml air
300 ml pati santan (boleh juga guna santan kotak) Saya guna susu cair semalam sebab santan dah abis.
200 gm tepung gandum
180 gm gula halus
1/2 camca teh garam
1 camca teh esen vanilla
450 gm labu manis, dikukus hingga lembut dan dilecek halus

Cara-cara

  • Satukan kesemua bahan dalam satu bekas kecuali labu lecek. Kacau menggunakan wisk hingga sebati dan gula hancur. Tapis adunan. 
  • Masukkan labu manis yg telah dilecek halus tadi. Gaul hingga rata.
  • Tuang adunan tadi ke dalam tin bulat berlubang tengah yg telah di sapu mentega dan dialas dasarnya dgn kertas. Sapu juga mentega pada permukaan kertas tadi.
  • Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 200C selama 40 minit. Biarkan sejuk sebelum dipotong.

1 comment:

  1. As'salam Cikgu Ila

    Terima kasih sudi mencuba juga ya, k.ct pun suka bingka2 ni tak jemu kalau makan :)

    ReplyDelete

komen anda dialu-alukan...tp jagalah sama hati yang membacanya ;)