Wednesday 25 April 2012

CARA NAK FILTER EMAIL ANDA

Assalamualaikum...

Hari ni tak der entry masak-masak. Saya nak ajar benda yang dah lama sesetengah org dah buat tapi ada yang masih tak tau lagik. Konon macam terer sesangat la cikgu sorang nih nak buat tutorial. Tak per sharing is caring kan. Kadang-kadang tgk ada member yang tak tau kita tolong bagitau apa salahnya ek???

Sume org saya rasa ada Facebook kan??? bila bukak email uolls mak aih..berlambak la kan email notification dari FB tu. Kalau saya memang rimas lah tgk inbox yang bersepah-sepah tu. Jenuh delete satu satu kan. Jadi, kita boleh filter email tu. Filter ni macam kita buat satu folder khas untuk si pengirim yang tertentu. Ikut suka kitalah nak khas kan pada sapa. Nak filter email dari FB boleh, dari email kekasih hati boleh, email bil dari Maxis boleh...suka hati lah. Caranya gini...saya belajar pun dari google. Terjumpa tutorial dari sini. Tq Viruspadu!. Kot-kot tak paham step saya, leh try versi Jemah pulak.


Gini...

Step 1- Baca Bismillah dulu sebab karang tak jadi naya lak cikgu...(^_^)

Mula-mula log in dulu yahoo mail korang. Kalau email saya paparannya seperti gambo kat atas tu. Then nampak tak folders yang saya bulatkan tu? klik le situ dan buat satu folder namanya FACEBOOK.
 

Pastu lak nampak tak kat bhgn atas tu ada perkataan options ? klik mail options. klik kat situ then jumpa filters kan? klik situ pulak. (ok, boleh pening sekarang sebab banyak word 'klik' hehehe)




Okey, berdasarkan gambar atas nih...bahagian filter name letak le Facebook. Kat bahagian sender, contains tu leh la korang taip @facebookmail.com tapi kat bahagian lain korang kosongkan aje. Pastu kat bahagian 'then deliver the email to the following folder' korang boleh pilih facebook.

Pastu leh la save.

Siap...sila lah tepuk tangan sbb gigih benor saya buat tutorial nih. Tengah demam lak tu! 


No comments:

Post a Comment

komen anda dialu-alukan...tp jagalah sama hati yang membacanya ;)