Monday 30 April 2012

PAJERI TERUNG


Saya ni baru je baik dari demam..memang dalam beberapa minggu nih kesihatan sangat merudum lah hehehe. Pulak tu tambah lagi dengan asal petang je hujan...tapi lately Ipoh cuaca agak panas. Nak masak pun untuk si bukan pakar macam saya ni memang buat apa yang patut aje lah. Asal siap udah. Tak pun lepas abis keje saya pi lah tapau apa yg patut.

Hari ni saya menyelongkar balik folder gambar yg saya belum post lagi resepinya. Supaya blog tidak bersawang...so, akhirnya terjumpa ini. Pajeri terung..sapa suka sila angkat tangan, tapi maaf saya tak nampak pun sapa yg angkat. Ok..org baru baik demam sila jgn buat annoying kat sini ek. 

Resepinya,

Bahan-bahan :

Terung (sukati lah berapa)
2 sudu besar rempah daging
2 sudu besar kerisik
2 sudu besar udang kering yang ditumbuk
Santan - saya guna santan kotak jek
2 ulas bawang merah -dihiris
1 @ 2 ulas bawang putih -dihiris
1 inci halia -dimayang
2 biji bunga lawang
Sebatang kulit kayu manis
3 biji bunga cengkih
2 biji buah pelaga
Minyak untuk menumis
2 sudu besar gula pasir
Garam secukup rasa

Caranya :
  • Terung dipotong...saya suka potong serong tapi panjang. Kulitnya saya tak buang.
  • Campurkan serbuk kari, kerisik dan udang kering. Bancuh dengan sedikit air dan ketepikan dulu.
  • Panaskan minyak utk tumis, dan tumis segala bawang tadi, halia, bunga lawang, kayu manis, bunga cengkih dan buah pelaga tadi hingga naik bau.
  • Masukkan rempah kari yang dibancuh tadi dan masak hingga pecah minyak.
  • Masukkan pula gula dan kacau.
  • Masukkan santan dan kacau hingga mendidih.
  • Masukkan garam secukupnya.
  • Akhir sekali baru masuk terung. Masaklah hingga terung lembut.




2 comments:

  1. sedap ne.. kalau biasa makan tambah 2 pinggan sbb lauk ini...

    ReplyDelete

komen anda dialu-alukan...tp jagalah sama hati yang membacanya ;)