Monday 9 January 2012

Apam Ice Cream Soda


gambar diambil guna handphone cap ayam aje..jadi tak berapa nak elok...
ok, cap ayam2 pun dah banyak berbakti tau huhuhu...

Malam ni saya buat apam nih..hari tu teringin nak buat lagi..masuk ni dah 3x lah saya buat apam nih...tp malam ni entah nape saya rasa apam saya ni tak berapa nak menjadi sgt lah. Esok plan nak bawak pi sekolah sbb nampak En. Wan cam tak pandang sangat apam nih huhuhu...Tapi actually apam ni sedap...cuma kesilapan teknikal kat mana entah huhuhu (apsal aku banyak nanges huhuhu ni???)

Tadi rasa kelakar lak masa nak buat apam nih..tu le org ilmu memasak ni tak banyak mana..saya buka peti ais..cari le ovalette..sekali tak ada...yg saya nampak cuma sponge cake stabilizer baki saya buat kek dulu. Aiyak..! ate camner? warna dah sama...adoi..takpelah..saya letak lah jugak..konfiden lah konon. Saja google tadi...beza dua benda ni..sekali...amik nih..

Ovalette (atau juga dikenali sebagai sponge cake stabilizer atau Quick 75) adalah sejenis bahan penstabil atau emulsifier.

Apa itu emulsifier atau pengemulsi/penstabil?

Pengemulsi, dalam bahasa mudah, adalah satu bahan yang membantu proses menyatukan dua bahan lain yang secara biasanya tidak boleh bercampur. Pengemulsi menyatukan lemak (minyak) dan cecair, lesitin soya merupakan pengemulsi yang biasa. Kuning telur yang kaya dengan lesitin fosfolipid (lecithin phospoholipid) merupakan satu pengemulsi/penstabil yang semulajadi. [citation] [citation]

Ovalette berbentuk pes atau pekatan berwarna kuning dan boleh didapati di kedai menjual bahan-bahan kek. Ia selalu digunakan untuk membuat kek span dan kek-kek yang menggunakan telur sebagai bahan untuk melembutkan kek. Ovalette juga kadang-kadang digunakan dalam membuat kek lapis sarawak dan apam. Sifatnya yang berasid akan membantu telur dalam kek itu naik (rise) dan memerangkap lebih udara dengan lebih cepat.
Sumber adalah menggogle..dari blog ini..klik lorrr..

Hahaha..lawak tak2?? Tu ler..ilmu kat dapur pun kena ada oi..rupanya sama fungsinya..nasib baik memang konfiden letak jugak tadi..(^-^)

Ni resepi apam ni...saya dah lupa lah saya amik dari mana..saya print je dulu..

3 cawan tepung gandum
4 biji telur
1 1/2 cawan gula pasir
1 cawan ice cream soda
1 sudu teh esen rose / strawberry
Pewarna
1 sudu teh ovalette

  • Pukul telur, gula, ovalette hingga kembang
  • Masukkan tepung dan kacau sebati
  • Masukkan ice cream soda dan esen rose. Kacau sebati
  • Bahagikan adunan kepada 2 warna pilihan
  • Letak adunan berselang seli supaya menjadi marble.
  • Kukus dalam loyang selama 40 minit. Kalau guna cup lagi cantekk..kukus 15-20 minit. Kalau mengukus, balut penutup kukus dengan aluminium foil supaya air tak menitis ke adunan.

No comments:

Post a Comment

komen anda dialu-alukan...tp jagalah sama hati yang membacanya ;)