Friday 27 January 2012

Ayam Goreng Kunyit


Salam semua...

Saya berada dlm mood yg sedih dan kecewa pada hari ini. Saya ni pulak bukan jenis boleh lepaskan perasaan melalui tulih2 cenggini. Kalau lah saya boleh luahkan isi hati saya ni melalui tulisan...maybe kuranglah sikit beban kesedihan saya nih. Eceh, hahaha...(tgk, saya kata sedih..tapi saya hahaha jugak..kan bagus saya nih..sedih kupendam sendiri) -lol!-

Hari ni saya cuma masak..tauge tumis letak kicap (ni bukan nama resepi..tak komersial lgsung kalau nama resepi cenggini hahaha). Saya mmg suka betullah kalau masak simple-simple macam tu. Pastu ada juga saya masak ayam goreng kunyit nih. Resepi asal dari blog Kak Nani Rostam kita tu. Aiyoo..saya sgt suka lah baca blog beliau. Sbb saya kagum dgn bakat memasak yg beliau ada. Pastu rumah pun cantik je dihias. Anak-anak pun pandai. Saya kagum mcm mana beliau boleh siapkan tempahan kek lah, biskut raya lah..mengasuh 'budak demok' yang comel tu lagi. Adeh..kalau saya maybe belum ada kekuatan super woman macam tu. Tapi, kek strawberry coklat Kak Nani tu mmg saya terliuq sungguh. Dulu ada rasa nak order se..tapi jauh sgt lak kalau nak menghantarnya. 

Berbalik pada citer ayam goreng kunyit nih..(eh, ko kata ko sedih hari ni..apahal pnjang ko sembang??-ok, satu terapi utk hilangkan sedih lah konon). Saya suka masakan nih..sbb senang. Jumpa resepi nih bila selalu baca blog Kak Nani. Kata pembaca setia kan..kan..

Tapi hari nih saya tak ada kacang panjang, jadi saya saja bereksperimen sendiri letak lah batang seleri Wonderpet suka makan tu. Dengan harapan suami akan makan berulang-ulang nggeeee..

Resepinya :

Isi ayam dipotong kecil-kecil
Kacang panjang 
1 biji bawang besar Holland dihiris
3 ulas bawang putih dihiris
5 biji cili padi (saya letak cabai merah) dihiris
1 batang serai diketuk
1 sudu teh kunyit
1 sudu besar sos ikan
1 sudu teh gula
1 sudu makan cuka 
garam secukup rasa

Caranya :

  • Gaul isi ayam tadi dengan kunyit, gula dan sos ikan.
  • Perap sekejap, kemudian goreng sehingga kekuningan.
  • Ketepikan dulu ayam tadi.
  • Tumis bawang-bawang segala, serai, cili padi/cabai merah.
  • Masuk semula ayam tadi dan kacang panjang.
  • Letak garam dan cuka.
  • Siap untuk dihidang.



Kalau susah hati macam nih..dapat buat biskut raya sebalang pun best jugak ek??? Pastu makan sambil tgk tv..waa...kus semangat! (berangannnnn je lah..malas!)

1 comment:

  1. hihih..mgkn ptt tuko ayam serai kot..sbb xnmpk kuning kunyit..hihi..

    ReplyDelete

komen anda dialu-alukan...tp jagalah sama hati yang membacanya ;)