Tuesday 24 January 2012

TUMIS LABU AIR

Salam..

Saya ni tak pernah beli labu air..tak pandai nak masak apa dgn labu air. Tetiba semalam (cewah, boleh tetiba lak!) terbeli le pulak tanpa merancang nak masak apa dgn labu air tu. Menggoogle resepi akhirnya terjumpa yg paling simple dan bahan pun hampir kesemua ada di dapur saya kecuali ikan bilis dan fucuk mmg tak ada lah. Tapi saya gantikan ikan bilis dgn kiub ikan bilis Knorr dan mujur lah ada suun lebihan buat lontong dulu. Jadilah..itupun tak taulah licin ke idak menu tgh hari saya nih nanti.

Sumber asal resepi dari blog Kak Nannie. Thanks akak ye!.


BAHAN-BAHAN :

2 biji buah labu air- di kupas kulit luar yang keras dan dipotong
1 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
Sedikit ikan bilis-dibasuh
1 batang serai -dititik
2 peket campuran suun+fucuk
1 sudu besar sos tiram
air secukupnya
Garam secukup rasa

CARA MEMASAK :
  • Panaskan sedikit minyak dalam periuk dan tumis semua bawang sampai menjadi layu, kemudian masukkan semua ikan bilis dan kacau sehingga terbit bau wangi, kacau semua bahan seterusnya boleh la dimasukkan semua air dan serai. Masukkan sos tiram dan semua labu air dan kacau semua bahan bila labu hampir masak baru la di masukkan suun dan fucuk.
  • Masukkan garam secukup rasa. Kacau sayur labu ni dan bila fucuk dah masak boleh la ditutup api dapur.
Sekian, terima kasih. (^_^)

2 comments:

  1. salam kenal2 dr k.nor.. mekasih sudi singgah blog k.nor ya..

    ReplyDelete
  2. TQ sbb jadi follower saya dan sudi singgah blog saya yg biasa2 je nih..

    ReplyDelete

komen anda dialu-alukan...tp jagalah sama hati yang membacanya ;)