Thursday 2 February 2012

Ayam Goreng Oats

Salam semua..
Tadi sampai je rumah dari sekolah tgk jam dah pukul 3.30 ptg gitu. Saya sebenarnya dok terfikir lama dah nak try buat ayam goreng nih. Selalunya beli je Ayamas tu then goreng je terus...tapi nak mencabar lagi boleh ye try resepi nih. Sedap okeh...tadi saya masak utk utk makan malam (actually kitaorg sekeluarga biasanya makan malam tu pukul 6pm), Fatihah (anak) meratah je ayam tu. En. Wan pun alhamdulillah.. urrppp! Len kali boleh try lagi.

Actually resepi dari Kak Mas nih sedap lagi kalau guna isi ayam (paha) tu. Katanya ala-ala popcorn chicken. Ye..mmg sedap..macam tu lah rasanya. Tapi utk dinner saya nih, tak ada lah pulak paha ayam / isi yg boleh saya potong-potong. Saya guna apa yg ada kat dapur je. Kalau dah balik pun pukul 3.30 baru sampai umah..saya mmg malas lah nak singgah mana2 utk cari bahan masak. Jadi ayam saya tu bukan ayam tanpa tulang ye. 

 

Sumber : MasDuniaku

Bahan :
1 keping dada ayam @ peha ayam tanpa tulang - potong dadu
1/2 sudu kecil serbuk lada sulah
1 sudu kecil serbuk kari 
sedikit garam 
1/4 kiub ayam
1/2 biji telur  - dipukul sedikit
3/4 cawan oats
2 @ 3 sudu besar tepung kastard 
 minyak secukupnya untuk menggoreng

Cara :

Gaul ayam dengan serbuk lada sulah, kiub ayam dan serbuk kari hingga sebati. Boleh tambah garam jika perlu. Perap sebentar.

Letakkan telur yang telah dipukul sedikit tadi pada ayam yang telah diperap dan gaul sebati.

Taburkan oats pada ayam yang diperap tadi dan juga tepung kastard hingga oats dan tepung kastard melekat elok pada ayam.

Goreng dengan minyak panas hingga keemasan.

Apabila dah masak, toskan dan sedia untuk dihidang.


     

    -bahan bukti-
    (^_^)
    tengok..gigih tak mak budak nih edit gambar cenggini..hahaha..ok, nak tido..
    daa...


    1 comment:

    komen anda dialu-alukan...tp jagalah sama hati yang membacanya ;)