Wednesday 14 March 2012

Kek Butter

Wewiittt..
Hari ni saya adalah pertama kalinya buat kek butter tau. Dulu ingat lagi masa kecik-kecik kek ini sgt glamer kalah pavlova okeh. Saya ingat time raya atau kenduri kat kampung belah mak saya, sepupu-sepupu saya yang time tu dah jadik anak dara akan buat kek ni bila raya dan saya setia berada di tepi mangkuk adunan tu tunggu hint boleh jilat sikit adunan tu mentah-mentah. Fuh! sedap ye. (^-^)

Try untuk first time..so, saya tak reti nak bajet-bajet suhu oven saya dengan betul dan anda boleh lihat terjadinya 'kegaringan' atau bhs kasarnya sedikit 'kehangusan' kat bhgn atas kek tu hahaha. Tapi rasanya walah! saya seolah-olah kembali ke zaman kecik-kecik dulu. Tambah-tambah lepas kuar oven tu saya terus ngap masa panas-panas..memang sedap. Resepinya simple aje.

Untuk makluman, penyediaan kek ini dibantu oleh anak dara saya sorang nih..bila dah masak tu terus nak potong macam kek birthday dia konon. 



nampak? berdiri atas kerusi tu..*sila jangan saman saya sebab saya berdiri kat tepi dia ek* hehehe.

Resepinya kat bawah ye. Sumber asal dari Kak Nani Rostam. Tq kak!

Bahan:
8oz majerin planta
6oz gula castor
6oz tepung naik sendiri
4 biji telur
2 sudu teh esen vanila
1/2 cawan susu pekat manis

Method:
  • Panaskan oven 180 darjah celsius
  • Lapikkan loyang dengan kertas minyak.
  • Pukul majerin dan gula kastor hingga kembang. (saya guna planta)
  • Masukkan telur sebiji demi sebiji.
  • Pukul lagi.
  • Masukkan esen vanila.
  • Masukkan tepung yang sudah di ayak.
  • Gaul rata.
  • Masukkan susu pekat manis.
  • Gaul rata.
  • Bakar di dalam oven yang telah dipanaskan tadi selama 30 minit atau kurang.


Okeh bebeh..nak tido!

1 comment:

  1. akupon suker kek ni...cuma xpnh buat..bli jer slalu..huhu..bila tgk ngko baut jd cam smgt nak buat gaks..hihi..

    ReplyDelete

komen anda dialu-alukan...tp jagalah sama hati yang membacanya ;)