Thursday 15 March 2012

TELUR MASIN GULAI KUNING


Hari ni dah Khamis...cepat benor masa berjalan sekarang nih. Saya kata gini sebab tension Isnin depan dah start keje balik. Tension sgt la konon tu. Ye..seronok sebenarnya berada di rumah jadi suri rumah sepenuh masa. Saya selalu berangan macam tu. Kadang-kadang saja mengusik En. Wan ckp yg saya nak berenti keje. Tapi dalam hati dibuatnya En. Wan tetiba kata "ok!", tak ke gelabah kan. Fikir juga banyak kali nak berenti nih sebenarnya. Tapi serius lah..saya mmg nak jadi suri rumah sepenuh masa aje. Cita-cita - saya nak jadi suri rumah tangga sepenuh masa. *kalo ckp cenggini kat cikgu masa sekolah2 dulu, memang kena cepuk dah ngan cikgu tu kan*

Hari nih saya masak utk tengah hari antaranya lauk Telur Masin Gulai Kuning. Resepinya saya campak-campak ikut apa yg terlintas kat kepala. Banyak kali dah buat bila ada stok telur masin kat umah. Resepinya kat bawah nih. Kalau suka boleh cuba ye. 

Bahan : (untuk skala kecil family saya)

3 - 4 biji telur masin
4 biji cili padi (boleh kurang kalau tak nak pedas sgt)
Sedikit kunyit hidup atau serbuk kunyit sbg pewarna
Santan
4 btg kacang botor/kelisa (tak ada pun tak pe, hari ni saya tak letak pun)
2 ulas bawang merah
1 asam keping

Method:
  • Mula-mula tumbuk dulu kunyit hidup.
  • Hiris bawang merah dan patah-patahkan cili padi tadi.
  • Masukkan bahan-bahan kunyit+bawang merah+cili padi dalam periuk bersama santan tanpa minyak.
  • Masukkan asam keping.
  • Biarkan mendidih sambil dikacau supaya tidak pecah minyak.
  • Masukkan telur masin sebiji demi sebiji. Jangan kacau sampai telur tu pecah.
  • Bila telur hampir keras, boleh masukkan kacang kelisa tadi.
  • Masak hingga pekat seperti yg dikehendaki. Kalau dah masin tak perlu letak garam.

1 comment:

komen anda dialu-alukan...tp jagalah sama hati yang membacanya ;)