Thursday 8 March 2012

Saja Nak Try


Lama dah saya bercadang nak letak kek batik yang saya try buat nih dalam blog saya nih. Tapi tertangguh-tangguh sbb actually tak menjadi sangat..saya kata tak jadi sangat sbb rupanya yang tak kemas tu hahaha..tengoklah gambar...*anda sendiri boleh menilainya* (^_^)

Kek batik ni selalunya org buat guna milo kan..kan? tapi hari tu saja menjengah blog akak Melley Mey, tengok dia buat guna horlicks. Saya pun teringat lah kat rumah saya nih ada horlicks yang jarang-jarang berusik. Rasanya setengah balang pun tak jejas horlicks tu. Mula-mula beli dulu ada la si Aisyah dan Alif tu kejap-kejap minta air horlicks, kejap-kejap nak air horlicks...tapi sekarang haram mandang. Jadi saya pun tak nak le membazirkan horlicks tu, then cuba le try resepi nih. Rasanya kalau mengikut pandangan tekak saya nih (???), saya prefer lagi kek batik biasa tu (milo). Maybe sbb saya sendiri pun gilakan apa jua jenis coklat kot. Sbb yang ni rasanya lebih manis. Fatihah dan Adam mengangkut choc rice kat atas tu je. 

Jom, kalau sapa nak try..ni resepinya..cikedautttt..(cuba bersuara seperti isteri Yusry KRU Lisa Surihani) *peace*

KEK BATIK HORLICKS (sumber : Sky Blue's Kitchen)

Bahan-bahan:

6 biji telur
250gm mentega
2 cawan tepung gandum
1 1/2 cawan gula
1 1/2 cawan horlicks
2 cawan Nestle nestum original (optional)
1 tin kecil susu pekat (388 gm)
Biskut Marie perisa coklat
Choc rice secukupnya
Dark choc secukupnya

Cara-cara :

  • Pukul gula bersama mentega sehingga kembang
  • Masukkan telur dan pukul lagi sehingga sebati
  • Masukkan susu pekat dan pukul lagi
  • Tambahkan tepung gandum, nestum dan horlicks...pukul adunan sebati
  • Masak adunan sebati dan hingga betul-betul pekat macam dodol dah masak
  • Sediakan loyang yang telah dilapisi dengan aluminium foil
  • Letak adunan rata (laipsan 1)
  • Susun biskut marie tanpa perlu dipatahkan berselang seli dengan dark choc (lapisan 2)
  • Letak adunan semula rata (lapisan 3)
  • Susun biskut marie dan kali ni boleh dipatah-patahkan berselang seli dengan dgn dark choc (lapisan 4)
  • Ulang hingga adunan abis
  • Taburkan choc rice diatasnya dan masukkan dalam peti ais sebelum dipotong
Sebelum tamat entry hari nih..saya nak ucapkan Selamat Hari Wanita ye..hari-hari pada saya adalah hari wanita sebab saya wanita..(oh, sungguh patriotik!)

daa...


No comments:

Post a Comment

komen anda dialu-alukan...tp jagalah sama hati yang membacanya ;)