Tuesday 20 December 2011

Asam Pedas Tempoyak

Salam..terima kasih ye pada yang sudi menjengah blog saya ni..terima kasih yg sudi jadi follower. Kelam kabut saya nak post juga entri hari nih..ni time anak2 tgh tido siang ni, apalagi...jom...

Hari tu kan..mak ayah saya datang rumah bawa durian..durian dari kampung..fresh lagi..tapi yg tak menahan tu siap ada satu tupperware tempoyak mak sedara saya bagi. Mula-mula macam tak nak lah..sbb nanti peti ais berbau..ko..sombong benor..ate kata org Perak..

Meh, saya tunjuk asam pedas tempoyak saya nih..lunch hari nih..

Asam Pedas Tempoyak, Tempoyak, Gulai Tempoyak
Masa ni tengah masak lagi...
Resepinya..tumbuk bawang merah dalam 3 biji, sedikit belacan dan kunyit hidup. Masukkan bahan tumbuk tadi dalam periuk. Masukkan cili kisar (ikut kepedasan ye). Saya buat dalam 3 sudu. Kemudian masuk serai yang dititik, daun kesum, dan bahan utama tempoyak. Boleh juga letak asam keping kalau rasa tempyak tu tak masam sangat. Masukkan ikan. Masukkan air, timun jika ada, garam dan perasa. Tunggu hingga masak dan boleh dihidangkan.

Menaip secara tanpa bullet..hahaha..laju-laju coz anak saya dah bangun..jumpa lagi!

No comments:

Post a Comment

komen anda dialu-alukan...tp jagalah sama hati yang membacanya ;)