Tuesday 6 November 2012

Bila-bila Masa Saja Nikmat Hidup Boleh Ditarik Balik

Assalamualaikum...

Background baru...tukar lagi kan...vintage le sangat konon...saya suka tak kisah le kan. Hari ni hari kedua SPM. Alkisahnya saya menggantikan kawan yang sedang cuti bersalin sebagai setiausaha SPM sekolah. Mula-mula macam senang je kot tugas ni sebab kawan saya tu dah settle banyak dah sebelum dia bersalin. Tapi alamak aih...dapat ketua pengawas yang fussy (pompuan biasa la kan...) dan garang grrr...terus saya jadi stress. Huwaaa..stress sungguh. Tapi tak pelah, saya anggap ni ujian serta kafarah kot untuk saya.

Bersembang pasal SPM ni saya nak cerita sesuatu kat uolss..last week saya dapat berita melalui FB yang student saya SPM tahun lepas telah terlantar di hospital kerana kanser saraf. Kata ibunya sudah stage 3. Saya dan dia agak rapat jugalah sebab 2 tahun saya mengajar di kelasnya. Budaknya pun baik. Bukanlah jenis bermasalah nak huha sana huha sini. Tapi tu lah kan, yang baik ni lah yang Allah sayang. Jadi hebatlah dugaannya. Saya dan kawan-kawan pergilah melawat beliau di hospital. Mula-mula sampai tu saya terkedu+sedih bila melihat keadaan beliau. Saya tahan air mata supaya tidak menitis sebab tak mahu ibunya juga sedih dan patah semangat. Seolah-olah bukan dia budak lelaki yang pernah saya lihat dulu.

Bila melihat semua ni buat saya tersedar bahawa semua yang ada pada kita sekarang ni adalah bersifat sementara. Kesihatan, kecantikan dan keupayaan kita, bila-bila masa saja boleh ditarik balik. Kalau semalam kita cergas dan sihat, belum tentu hari ini dan akan datang kita kekal begitu. Senang cerita, pengajarannya janganlah sombong dengan apa yang kita miliki.

Saya berdoa agar pelajar saya itu sihat semula dan dia kuat semangat apatah lagi dalam menghadapi proses kimoterapi itu. Itu je pun yang mampu saya lakukan untuk dia disaat-saat genting ni. 

 

gambar ihsan google images


 

1 comment:

  1. Oh, semangat pelajar kak cepat sembuh...sedih pulak saya dengarnya...salam kenal kak..saya suka background blog kak...memang vintage sangat!

    ReplyDelete

komen anda dialu-alukan...tp jagalah sama hati yang membacanya ;)